השאירו פרטים ונתחיל יחד את הסיפור הבא שלכם

טרק בפירנאים – עידו סומרפלד

טרק בפירנאים – עידו סומרפלד – רק ברוח פראית!

ברצוני לשתף אתכם במסע שלי לרכס הפירנאים, הממוקם לאורך הגבול בין ספרד לצרפת (ואנדורה שתחומה בין שתיהן), אליו יצאתי בגיל 19, לאחר סיום שנת השירות ובטרם גיוסי לצה"ל.

ההכנות – טרק בפירנאים :

ראשית אספר שבחרתי ביעד זה ממספר סיבות:

1. מיקום: הרכס ממוקם בין מדינות מערביות ועל כן תיארתי לעצמי שהיכולת למצוא מענה הולם לבעיות אשר עלולות להופיע במסעי תהיה גבוהה יותר בהשוואה למדינות מתפתחות כמו מדינות מזרח אירופה, אסיה או אפריקה.

הייתי מטייל מנוסה בכל הקשור לטיול בארץ אך נסיוני בטיול בחו"ל היה דל ביותר והעדפתי לצאת על הצד הבטוח ללא סיכונים מיותרים.

2. מחיר: חיפשתי יעד זול יחסית. לחישובי הכנסתי את עלות כרטיס הטיסה ואת הוצאות המחיה ביעד, תוך כוונה להימנע ככל הניתן מהוצאות על לינה ואוכל, שהן העלויות המרכזיות פרט לכרטיס הטיסה.

אמנם הוצאות המחייה במדינות מתפתחות נמוכה יותר משמעותית ממדינות מערב אירופה, אך העובדה שאשן במרבית הלילות באוהל ואוכל מזון פשוט שאבשל בעצמי (ואת חלקו אף אביא מהארץ) הקלו עליי בבחירת יעד זה.

3. מזג אוויר: המועד בו יכולתי לטוס היה מאוד מצומצם, לאור תאריך סיום העבודה בה עסקתי ותאריך הגיוס שהשאירו לי את החודשים אוקטובר-נובמבר פנויים לטיול.

בעוד במדינות רבות באירופה מדובר בחודשי חורף קרים, מצאתי שזו עונה טובה לטיול ברכס הפירנאים על אף סיכוי מסוים לגשם.

4. נופים: כאוהב טבע מושבע, לא עצרתי את סקרנותי ושוטטתי קצת בין תמונות מהיעדים האפשריים, משהו בתמונות מהפירנאיים שבה אותי, ובמציאות זה עוד יפה הרבה יותר.

מניסיוני היום, אני יכול לומר שהמרכיב התרבותי והאנושי היה דל יחסית בטיול בהשוואה ליעדים אחרים אבל זה לא מה שמשך אותי בתקופה ההיא.

המשך תכנון

הודעתי להורים שאני יוצא לבד לטרק בפירנאיים, רכשתי באינטרנט את הספר בהוצאת "Cicerone" של פול לוסיה "Thru the Spanish pyrenees: GR11" והתחלתי ללמוד את מסלול המסע ואת ההערכות הנדרשת.

מצאתי את השמורות המעניינות אותי ביותר ביחס לזמן הקצוב שיש לי לטיול (שבועיים וחצי בין הטיסות) אספתי מהארון ומאחיי את הציוד הנדרש וחיכיתי לתאריך המיוחל.

אמא שלי נלחצה מהרעיון שאטוס לבד וכדי להרגיעה הזמנתי חבר נוסף, החבר הביע עניין והזמין כרטיס טיסה תוך הדגשה שאני מארגן את הטיול והוא רק מצטרף.

שתי חברות נוספות אשר היו עמי בשנת השירות הביעו את רצונן להצטרף והן התקבלו לקבוצה בשמחה.

שבוע לאחר מכן חבר נוסף משנת השירות קיבל כרטיס טיסה חינם ובחר לממשו בהצטרפותו אלינו.

החבר הראשון שהוזמן חשש להרגיש "לא שייך לקבוצה שמורכבת כולה משותפים לשנת השירות והזמין את בן דוד שלו, שגם הוא חבר שלי, להצטרף.

עשינו מפגש אחד לפני הטיסה בו הצגתי להם את היעד, את הציוד הנדרש, חלוקת אחריות לרכישת האוכל בארץ ונפגשנו שוב בשדה התעופה.

יום 1 – נחיתה והתארגנות – טרק בפירנאים

ביום הראשון נחתנו בברצלונה, הזמנו כרטיסי אוטובוס אשר יביאו אותנו ליעד תחילת המסלול.

רכשנו רכישות אחרונות בברצלונה ויצאנו לחרוש את סביבת ההוסטל בברצלונה.

לאחר בירה צוננת בערב ומעבר על המסלול המתוכנן אשר מתחיל בשמורת Ordesa y Monte Perdido.

השם של השמורה נקרא על שם ההר הגבוה במרכזה ומסתיים בשמורת Aiguestortes I Estany De Saint Maurici , הלכנו לישון מוקדם על מנת לצאת לטרק מלאי כוחות.

טרק בפירנאים

יום 2 – נסיעה ל- Torla ותחילת ההליכה

אחרי נסיעת בוקר ארוכה של כ-6 שעות, זללנו שאריות מארוחת הבוקר, שמנו תיקים על הגב והתחלנו ללכת.

בתחילת הדרך ההתרגשות הייתה בשיאה, חצינו נהר גדול במים, התרחצנו, שתינו קפה כמו מטיילים ישראלים טובים ונהנינו מהנוף המשגע ומהטבע המקיף אותנו.

לאחר מכן, שבנו להליכה שכללה בעיקר טיפוס ושמנו לב שקצב ההליכה שלנו לא תואם את הקצבים הכתובים בספר.

בהזדמנות זו אציין שהספר הוא נפלא, מפורט, מהיימן ומדויק אך חשוב לקחת בחשבון את הכתוב בו על המשקלים עימם הלך הכותב אשר היו קלים משמעותית מאלו שאנחנו סחבנו.

הלכנו בהתרגשות אל מוך הנוף המתחלף, עצרנו ליד כל אגם שנקרא בדרכנו לאכילה קצרה או למשקה חם ופשוט נהנינו מכל רגע.

לקראת רדת החשכה הגענו ליעדנו, Refugio Goriz, למרגלות הר פרדידו.

בשמורה זו ניתן פשוט להקים את האוהל בשטח הסמוך לבקתה, ליהנות מהאפשרות למלא מים ולפגוש מטיילים נוספים.

מרחק: 13.5 ק"מ

דרגת קושי: בינוני-קשה

טרק בפירנאים

יום 3 – מ- Refugio Goriz  ל-  Refugio Ronatiza  או שלא?

ביום השלישי התחלנו ללכת ומיד נגלה אלינו לא אחר מאשר עמק המומינים.

עמק ירוק ויפהפה, בין שני רכסים גבוהים אשר מפלי רבים נשפכים מהם, נוף סלעי וקסום ממולנו, אשר גם הידיעה כי עלינו לטפס על אחד מהם לא פגעה באושר אשר ליווה את הליכתנו.

לקראת סופו של העמק התחלנו בטיפוס אשר נעשה בעזרת שרשראות ברזל וידיות.

הטיפוס נמשך בהליכה תלולה אשר לא הייתה קלה כלל עם המשקל הרב שעל גבינו.

בשלב זה הבנו מדוע ממליץ מחבר הספר לישון ולאכול בבקתות שכן בחירה זו מאפשרת הקלה משמעותית בהליכה.

המשכנו בטיפוס אשר כלל גם ירידות נקודתיות בהן נעזרנו שוב בשרשראות הברזל המעוגנות לסלע, והגענו לאוכף Collado de Anisclo.

בהגעתנו לאוכף ראינו מחזה מרהיב של גלישת עננים מהמצוק שמולנו אל תוך העמק האדיר שתחתנו, Valle de Pineta.

שינוי בתוכנית

לאחר מנוחה קלה להשבת הנשימה והשתאות אל מול הנוף המרהיב, הבנו שלפנינו שתי אפשרויות – האחת להמשיך את מסלולנו אשר נמשך בירידה תלולה מאוד, של יותר מ- 1000 מ' בגובה על פני 2.5 ק"מ אוויריים.

אפשרות זו הייתה מסוכנת משום שהיינו עלולים למצוא את עצמנו באמצע הירידה בחשכה, ללא אפשרות להקים אוהל מפאת תלילות המסלול.

האפשרות השנייה, בה בחרנו, היא להקים את האוהל על האוכף, על אף היותו חשוף לרוח ומרוחק מאדם.

ניסינו למצוא קרקע כמה שיותר ישרה ומוגנת מהרוח כמה שאפשר, ההצלחה למצוא מקום שכזה הייתה חלקית ביותר.

העובדה שלא הגענו ליעד המתוכנן הכניסה מעט מתח בבנות הקבוצה שחששו לגבי המשך המסע.

כאבים פיזיים התחילו להופיע והאופוריה איתה יצאנו לדרך התפוגגה מעט.

כמארגן הטיול נדרשתי להפגין בטחון ושקט מצד אחד, ומצד שני להיות קשוב לצרכי הקבוצה ולגלות אחריות להמשך הדרך.

הלכנו לישון מוקדם עם החלטה לקום עם הזריחה, להגיע במהירות לבקתה שבמורד הרכס ולברר האם ישנה דרך לקצר חלק מהמסלול המתוכנן בעזרת תחבורה ציבורית.

רעיון זה עלה מתוך החשש שקצב ההליכה הנוכחי עלול למנוע מאיתנו להגיע בזמן לטיסה חזרה לארץ ומתוך הרצון לשמור על בריאות חברי הקבוצה, שקצב ההליכה הגבוה הקשה עליהם.

מרחק מתוכנן: 15 ק"מ

מרחק בפועל: 12 ק"מ

דרגת קושי: קשה

טרק בפירנאים

יום 4 – מ- Collado de Anisclo ל- Refugio Ronatiza והלאה

קמנו מוקדם בבוקר, קיפלנו את הציוד ויצאנו לדרך.

השמש רק החלה להופיע, האוכף והעמק כולו היה מלאים בערפל כבד.

מבין ענני הערפל הופיעה לפתע קבוצת איילים בדילוגים מלאכיים והבנו שלקראתנו יום מופלא ומפתיע.

ירדנו במהירות אך בזהירות בירידה התלולה, לרגעים היא הייתה כה תלולה עד שהיה נדמה להולך בראש שחברי הקבוצה מאחוריו ממש עומדים אחד על השני.

עצרנו במפל באמצע הדרך למטה להתרעננות ואכילה והמשכנו במסע למטה.

בהגיענו לעמק פנינו מיד לכיוון הבקתה והתחלנו לברר את האפשרויות בפנינו.

תחילה נאמר לנו שאין כל דרך להגיע לכפר Boi  אשר בתחילת השמורה השנייה אלינו רצינו להגיע.

קרן, חברה לקבוצה השתמשה בכישורי הספרדית שזכרה מצפייה בסדרות בספרדית הואיל בעל הבקתה לעזור ולספר לנו שנוכל בעזרת 4 (!!) אוטובוסים ושאטלים להגיע לכפר, אך זה ייקח לנו שלושה ימים לאור העובדה שהקווים הללו לא פעילים בכל יום.

בבקתה ערכנו ארוחה מלכותית והתרעננות משמעותית ומשם המשכנו כ-10 ק"מ לכפר Bielsa, אשר ממנו יוצא האוטובוס הראשון שאנחנו צריכים, בעוד יומיים, מוקדם בבוקר.

הגענו לאתר קמפינג מסודר אשר בו גבו מאיתנו מחיר סמלי להקמת אוהל ואיפשרו לנו להתקלח, לנוח ולכבס את בגדינו.

מרחק על המסלול: 3.5 ק"מ + 10 ק"מ הליכה על שביל מישורי

דרגת קושי: בינוני-קשה + קל

טרק בפירנאים

יום 5 – יום מנוחה

העברנו את זמננו עם ארוחות מפנקות, שיטוט ברגליים יחפות, תכנון המשך הטיול, משחקי קלפים והכרות עם מטיילים נוספים באתר הקמפינג.

יום 6 – נסיעות עד Lleida

יום זה עבר בנעימים בנסיעות עד לעיירה Lleida, בה לנו את הלילה במטרה לתפוס את ה"שאטל" שיוביל אותנו לכפר Boi, ממנו נתחיל את המסלול של השמורה השנייה.

טרק בפירנאים

יום 7 – נסיעה ל-Boi וחוזרים ללכת ברגל

נסענו כמתוכנן השכם בבוקר לכפר Boi, הדרך הייתה עוצרת נשימה ומילאה מחדש את מאגרי הכוחות שלנו.

הפעם נעזרנו  בכניסה לשמורה גם במרכז המבקרים ולא רק בספר על מנת להיות רגועים יותר מבחינת זמני ההליכה, לא פעם הלחץ להגיע פגם מעט בחוויית ההנאה מהטיול וזה חבל.

בנינו בעזרתם מסלול רגוע מאוד, שיאפשר הנאה מרבית.

מבירור זה התגלתה לנו בעיה נוספת – בשמורה זו אסור להקים אוהל וחובה להשתמש בבקתות.

שמחנו לגלות שחלק מהבקתות אינן מאוישות כרגע בצוות עובדים, אלא פתחו בהן חדר או שניים אשר השימוש בהם הוא חינם (!) עד פתיחת עונת התיירות באופן רשמי, אז יגיע הצוות המתפעל את הבקתה.

הלכנו עד Refugio de Estany Llong, אשר היה מלא.

הוצע לנו לפנות לבקתה נטושה אשר ממוקמת בתוך החורש הסמוך על אף העובדה שגם שם פקח עלול לתת לנו דוח.

התמקמנו בחורשה, אכלנו ארוחת ערב וקבענו לקום מוקדם בבוקר למחרת.

מרחק הליכה: 13.5 ק"מ

דרגת קושי: בינוני

טרק בפירנאים

יום 8 – מ-Refugio de Estany Llong  ל-Refugio de la Colomina

ביום זה פגשנו לראשונה את אופי השמורה החדשה שלנו.

השמורה מאוד מוסדרת ונוחה למשתמש ביחס לשמורת הר פרדידו הפראית והבתולית, תנועת האנשים מעט ערה יותר והנופים יפים לא פחות.

השמורה מלאה באגמים קסומים, סכרים ענקיים, חורש טבעי וירוק ובגדול – חלומית.

בסוף היום הזה התגלתה לנו בקתה פתוחה אשר הכניסה אליה בחינם, הסתדרנו באחד החדרים, פגשנו מטיילים נוספים, נהנינו מהנוף הקסום שעטף אותנו, מאור הירח ומהרחצה באגם הצמוד לבקתה עם מימיו הקרים.

מרחק הליכה: 14  ק"מ

דרגת קושי: בינוני – קשה

טרק בפירנאים

יום 9 – מ- Refugio de la Colomina ל- Refugio J.M. Blanc

ככל הנראה היה זה היום היפה והקסום ביותר בכל הטיול, על אף הקושי להגדיר יום אחד מהטיול ככזה.

האגמים ליוו את מסלולנו לאורך כל הדרך, השמש הייתה גבוהה ומחממת, הנופים היו עוצרי נשימה, גם אובדן אחד מחברי הקבוצה שעצר כדי להתפנות והתקשה למצוא אותנו בהמשך וחצי שעה של לחץ וחיפושים לא העיבו על יופיו של היום.

הבקתה מוקמה על לשון אדמה שנכנסת למרכזו של אגם גדול, מסביב הבקתה עצים, פרחים ופטריות ומעל כולם השקיעה אשר הופיעה עם סיום היום, נפגשת בקו המים של האגם העוטף אותנו.

הבקתה הייתה פתוחה והפעם בחרנו לשלם על התענוג, ואף התפנקנו בארוחת ערב מקומית חמה וטעימה.

מרחק הליכה: 8 ק"מ

דרגת קושי: בינוני

טרק בפירנאים

יום 10 – מ- Refugio J.M. Blanc ל- Refugio Ernest Mallafre – טרק בפירנאים

לאחר ארוחת בוקר ופרידה עצובה וכמעט בלתי אפשרית מהבקתה החלומית והנוף האלוהי, התחלנו את הטיפוס לכיוון מעבר הרים המכונה המפלצת לאור תוואי השטח בקרבתו.

ממנו ירדנו לעמק ירוק, פרות הסתובבו בו חופשיות ופיזרו את צלילי פעמוני הצוואר שלהן, שפע המים המאפיין את השמורה המשיך לרגש אותנו ופריחות מרהיבות נגלו אלינו פעם אחר פעם.

בסיום היום הלכנו לצידו של האגם המרכזי בשמורה והגענו לבקתה נוספת בה מצאנו לאכזבתנו את הבעלים בכניסה אליה.

הנחנו שעלינו לשלם לו על הלילה הקרוב אך הוא שימח אותנו שהגענו בלילה האחרון בו הבקתה עדיין מופעלת בחינם, כך שהרווחנו בגדול. גם הבקתה פעילה וגם בחינם. זה בהחלט מתכון ללילה טוב.

מרחק הליכה: 13 ק"מ

דרגת קושי: קל – בינוני

טרק בפירנאים

יום 11 – מ- Refugio Ernest Mallafre ל-Refugio d'Amitges ועוד טיפוס קטן.

ניצלנו את יום ההליכה הקצר שהיה צפוי לנו ושלחנו צמד מהקבוצה לכפר הקרוב Espot בו יש מכולת והזדמנות להצטייד מחדש באוכל אשר כמעט ואזל.

כיוון אחד הם הלכו ברגל (כשעה הליכה) וכיוון אחד (עם הקניות בידיהן) לקחו מונית עד הכניסה הקרובה לשמורה.

עם הגעתם אכלנו ארוחת בוקר זריזה ויצאנו לבקתה הבאה. בעל הבקתה הספיק לספר לנו שיעדנו אינו פעיל עדיין ונוכל לישון בה בחינם.

כמו כן, קיבלנו המלצה לעשות טיפוס קטן לאחת הפסגות הסמוכות ליעדנו לאחר הגעתנו אליו. היה זה יום של הליכה קלילה ויפה, מסלול מסודר מאוד עקב קרבתו לכניסה לפארק והיותו איזור תיירותי יותר של השמורה.

עיקר ההליכה היה לגדת האגם הגדול ביותר בשמורה. עם הגעתנו לבקתה לאחר טיפוס קליל, ראינו שאכן יש זמן לטיפוס קצר.

הבנות העדיפו להישאר בבקתה ולהכין אוכל בעוד 4 הבנים עלינו ל- Port de Ratera ללא התיקים (סוף סוף) עם מקלות הליכה ומים בלבד.

ההליכה הייתה תלולה מאוד אך לא קשה במיוחד.

בהגיענו לקו הרכס, גבוה מעל לעננים, נגלה אלינו נוף אינסופי, מלא באגמים, פסגות, טבע ירוק בשלל גוונים, עננים לבנים תחתינו, יופי עוצר נשימה.

התרגשנו יחד ללא מילים מספר דקות ושבנו לבקתה, לסייע בהשלמת ארוחת הערב הטעימה.

מרחק הליכה: 5 ק"מ + 2 ק"מ טיפוס וירידה, ללא תיקים.

דרגת קושי: קל + קשה

טרק בפירנאים

יום 12 – מ- Refugio d'Amitges לאגם Llong – טרק בפירנאים

גם יום הליכה זה לא היה ארוך במיוחד, והיווה עבורנו את הלילה האחרון לטיול בטרם נשוב לברצלונה.

הוא התאפיין בעיקר בירידות נוחות להליכה ובנופים הנדירים שלא הצלחנו להתרגל אליהם, אשר אפיינו את השמורה.

התמקמנו לצד אגם גדול אשר מותר להתמקם לגדותיו (כך שיערנו לפחות משום שהיו אנשים רבים שהקימו אוהלים סביב האגם), אשר נמצא לא רחוק מנקודת האיסוף של מוניות השמורה.

עייפים אך מרוצים הקמנו אוהלים בפעם האחרונה, נהנינו ממי האגם, משאריות הקפה השחור ומארוחה מזינה.

מרחק הליכה: 8.5 ק"מ

דרגת קושי: קל

טרק בפירנאים

יום 13 – הליכה קצרה ונסיעה לברצלונה – טרק בפירנאים

מוקדם בבוקר ירדנו לתחנת מוניות השמורה ומשם שבנו לכפר Boi אשר ממנו התחלנו את מסענו בשמורה זו.

משם המשכנו לעיירה Pont de Suert ומשם אוטובוס ערב לברצלונה.

על הנסיעה כבר הרגשנו את התשישות מכרסמת בנו, מיהרנו למצוא גסטהאוס להעביר בו את הלילה האחרון, יצאנו לשדרות La Ramblas לשתות סנגרייה ולטעום קצת טאפאס וחזרנו לישון.

יום 14 – טועמים תרבות – טרק בפירנאים

את יומנו האחרון בברצלונה העברנו בפארק גואל של גאודי ובסמטאות העיר.

בערב טסנו בחזרה לארץ, עייפים אך מרוצים.

רוצים לצאת לטיול בקירגיזסטן? לחצו כאן!

רוצים לגלות עולם? רוצים לצאת לטרק משוגע? לחצו!

רוצים לקרוא על עוד סיפורי מטיילים? לחצו!

עידו סומרפלד – לקריאה על עידו לחצו!

טרק בדרום קירגיזסטן

טרק בטג'יקיסטן
טיול משפחתי במונטנגרו
טרק בפירנאים - עידו סומרפלד
חופשה בזנזיבר - לילך שורר חופשה בזנזיבר - רוח פראית! טיסות סדירות וישירות מתבצעות דרך חברת ארקיע וישראייר. מומלץ בארקיע!! באוקטובר 2016 יצאנו אני ובן זוגי, לחופשה של שבוע באי..
סיפורו של מטייל בטרמפים – 160,000 ק"מ בלי להוציא כסף סיפורו של מטייל בטרמפים – 160,000 ק"מ בלי להוציא כסף   ג'מי מרי, צעיר צרפתי, העביר 5 שנים מחייו בתפיסת..
טיול לסין - מסע לעולם אחר טיול לסין - עם רוח פראית! אנשים נוטים להשתמש בביטוי המזרח הרחוק לעתים קרובות. מה שמעניין בביטוי הזה הוא שהמקום ה"רחוק" הזה בעצם לא..
יומן מסע למונגוליה יומן מסע למונגוליה - חן שורר כותבת! רוח פראית! מונגוליה נהפכה בשנים האחרונות לאחד מיעדי הטיולים המעניינים במזרח. חן שורר כותבת לנו על המסע שעברה במדינה המיוחדת..
שביל ישראל קטעים 6-10 שביל ישראל קטעים 6-10 - גל גולדשטיין יום 6 מספר ק"מ צפוי:  23   חניון התחלה חניון שחרות/חניון רוכבי הגמלים   חניון סוף חניון צומת שיזפון/..
טרק בטג'יקיסטן - יותם בן דוד טרק בטג'יקיסטן - סיפור דרך של יותם בן דוד !      היום הראשון - מסתגלים להליכה ההליכה מתחילה כמה מאות מטרים לאחר הסכר ובעצם..
טיול משפחתי במונטנגרו – גיל   יום שבת 9.9.17 טיסה מת"א לטיבט (Tivat), נחיתה בצהרים, לוקחים את הרכב שהשכרנו, יוצאים צפונה לזאבליאק (Žabljak). נסיעה כ-4 שעות כולל עצירה בדרך. מגיעים..
טרק בפירנאים - עידו סומרפלד טרק בפירנאים - עידו סומרפלד - רק ברוח פראית!   ברצוני לשתף אתכם במסע שלי לרכס הפירנאים, הממוקם לאורך הגבול בין ספרד לצרפת (ואנדורה שתחומה..