השאירו פרטים ונתחיל יחד את הסיפור הבא שלכם

טרק בטג'יקיסטן

טרק בטג'יקיסטן – יותם בן דוד

טרק בטג'יקיסטן – סיפור דרך של יותם בן דוד !

היום הראשון – מסתגלים להליכה

ההליכה מתחילה כמה מאות מטרים לאחר הסכר ובעצם בנקודה האחרונה שהג'יפ יכל להוריד אותנו.

מנקודה זו, חצינו את הנחל היוצא מהאגם, שם מתחיל טיפוס מאתגר עד לפס בגובה 3900 מ'.

הנוף מהדרך ומהפס מרשים ביותר, ניתן לראות את אורכו ויופיו של האגם.

משם ממשיכים עם השביל חוצים עוד אוקף ויורדים למפגש נחלים גדול.

מהאגם עד פיצול הנחלים 6 קילומטרים על שביל נוח.

נקודה זו מהווה נקודת החלטה חשובה בטיול, האם ללכת את הקילומטרים הרבים עם או נגד כיוון השעון.

אנחנו בחרנו להמשיך לכיוון הכפר בצ'ור (מערבה) ולעשות את הטרק ע"פ כיוון השעון.

לאחר חציית הנחלים, המשכנו בצמוד לנחל מצידו הצפוני כ10 ק"מ.

ביום זה הלכנו 16 קילומטרים נוחים.

התחלה בגובה 3700 מ' סיום 3400 מ'.

היום השני – יום במגמת עלייה, הליכה נוחה

עם בוקר, קמנו והמשכנו 3 קילומטרים עד פיצול הנחלים בו היו כרי דשא, בתי רועים והמון יתושים שגרמו לנו לשמוח שעצרנו בנקודה רחוקה מהנחל ומהיתושים.

נצמדנו לגדה המזרחית כאשר לאחר 100-200 מטר היה גשר שמאפשר למי שבוחר להתחיל מבצ'ור להצטרף אל הלופ.

לאורך כל היום הולכים בגדה המזרחית של הנחל, על שבילי רועים במגמת עלייה קלה.

לאחר כ – 12 קילומטרים במעלה הנחל הגענו לנקודה לינה נוחה עם כרי דשא רחבים ומזמינים ללינה לצד הנחל.

ביום זה הלכנו 14 קילומטרים במגמת עלייה מתונה על שביל נוח.

גבהים 3400-3850.

היום השלישי – יום הסתגלות לגובה

ביום השלישי בחרנו להתמקד בהסתגלות לגובה, יום הליכה קצר.

ההליכה כולה בצדו המזרחי של העמק כאשר יש שבילי רועים ורוגו'מים לאורך הדרך. הסימונים מקלים מאוד על ההליכה, שבחלקה עוברת בין בולדרים המסתירים את השבילים.

עצרנו ללילה בחלקו המערבי של האגם הראשון והיפייפה.

ביום זה הלכנו 9 קילומטרים שכולו במגמת עלייה.

גבהים 3850 – 4300.

היום הרביעי  – טיפוס ל3 האגמים – טרק בטג'יקיסטן

ביום זה, השביל מאוד לא ברור ונעזרנו לרוב ברוג'ומים המסמנים את הדרך.

חשוב לציין שהשביל לא מצויין במפה של הסובייטית.

מתחילים את היום בטיפוס לכיוון 3 האגמים.

בתחילה, הולכים מצדו הימני של הנחל עד לאגם הראשון שאותו מקיפים מימין (דרום).

משם, עוברים לצדו השמאלי של האגם השני וממשיכים לכל הדרך בצדו השמאלי (צפוני) של העמק והנחל.

מהאגם השני לאגם מנס (השלישי) ישנו טיפוס תלול אך קצר בין בולדרים שמסומן על ידי רוגו'מים.

בסוף הדרך המתישה, נגלה לעינינו אגם מנסה עוצר הנשימה, בתוך עמק רחב ומדהים כשלעצמו!

משם ממשיכים במגמת ירידה בצידו השמאלי של העמק עד לאגם צ'נדרה.

את אגם צ'נדרה מקיפים משמאל בצמוד לאגם.

יורדים עוד כשני קילומטרים עד לחיבור עם השביל הקלאסי של הלופ.

אנחנו עצרנו ללינה בנקודה הזאת.

ביום זה הלכנו 14 קילומטרים, עלייה לאגם מנס בגובה 4750 וירידה לאגם צ'נדרה.

גבהים 4350 – 4500.

היום החמישי – יום הליכה פשוט בירידה

יום פשוט שבו חולפים על פני שלושה אגמים שאת כולם יש להקיף מצדם הימני(צפוני).

אנחנו עצרנו ללילה בסוף האגם השלישי לפני הירידה.

ביום זה הלכנו 12 קילומטרים במגמת ירידה.

גבהים 4500 – 4220.

היום השישי – טרק בטג'יקיסטן

מנקודת הלינה – האגם – יורדים כ3 ק"מ מצידו הצפוני של הנחל היוצא מהאגם עד לגשר קטן שחוצה את הנחל לצידו השני.

בנקודה זו יש מחנה רועים.

ממשיכים עד לנחל הגדול המגיע מדרום ועולים לאורכו בצידו השמאלי כ- 500 מטר עד בולדר ענק(לא תפספסו אותו), באזור הבולדר הגדול, תראו גדר בולדרים שמאפשרת חצייה של הנחל לצידו המערבי.

השביל עולה במעלה השלוחה וממשיך על סוג של רמה נמוכה יחסית, עד שהוא יורד חזרה לעמק.

משם, השביל מקיף שני אגמים מצפון כשאר בסיום האגם השני ישנה עלייה בערוץ עד לאגם נוסף שממנו יוצאים לפס ברדרה.

אנחנו עצרנו ללילה על כרי דשא שנמצאים ליד תחילת האגם.

ביום זה הלכנו 10 קילומטרים.

יום שביעי – עלייה לפס ברדרה וירידה לעמק ברדרה – טרק בטג'יקיסטן

קמנו בבוקר, התארגנו ויצאנו לדרך.

הקפנו את האגם מימין עד כמעט סופו בנקודה בה מתחבר ערוץ ממערב.

בנקודה זו חשוב למלא מים כי עד הירידה מהפס לא יהיו כמעט מים זורמים.

מתחילים לעלות בצידו הימני של הערוץ.

אחרי כ200 מטר עוברים לצידו השמאלי של הערוץ.  בחלק זה השביל פחות ברור ולכן חשוב לעקוב אחרי הקקי של החמורים.

ממשיכים כחצי שעה במעלה הערוץ עד שמגיעים לקרחון גדול ויפהפה.

אנחנו המשכנו על הקרחון בצדו השמאלי של העמק, עד לנקודה שבה העמק מתחיל לפנות צפונה ומשם עזבנו את הקרחון וירדנו אל עבר הבולדרים. חשוב להפעיל שיקול דעת בחציית הקרחון ולהשתדל ללכת אחר עקבות המקומיים וחרא החמורים.

אחרי שירדנו מהקרחון – עברנו לצידו השני של העמק, והמשכנו בין הבולדרים בהנחיית הרוג'ומים.

אחרי הליכה של כ500 מטרים בין בולדרים השביל נהיה ברור ויורדים איתו בירידה נוחה אך ארוכה עד נחל ברדרה.

אנחנו המשכנו כ2 ק"מ במורד נחל ברדרה עד שמצאנו נקודת לינה נוחה לצד הנחל הרחב.

טיפ חשוב!  השביל ממשיך בצידו השני של הנחל אבל החצייה שלו מתאפשרת רק בשעות הבוקר – כשהזרימה משמעותית יותר חלשה.

לכן הלכנו לישון בצידו הימני,  על מנת לחכות לשעות הבוקר שיאפשרו חצייה נוחה של הנחל.

גבהים ביום זה 4570 –  4900 – 3700.

יום שמיני ירידה בעמק ברדרה עד לכפר מז'נצוק – טרק בטג'יקיסטן

עם בוקר חצינו את הנחל בנקודה רחבה ורגועה של (כפי שכתבתי ביום השביעי, הנחל מתחזק עם היום) בצידו השני של הנחל התחברנו לשביל ברור ונוח שלקח אותנו בירידה מתונה ויפהייפיה במורד העמק הרחב.

לאחר כ- 8 ק"מ הגענו לנקודה שבה השביל מתחבר לנחל ברדרה ערוץ גדול מכיוון דרום. אנחנו לא מצאנו נקודה רגועה לחצייה שלו, ולכן נאלצנו להפשיל למכנסיים קצרים ולחצות בזרם יחסית חזק – יש להזהר בשלב זה!

יכול להיות שעדיף לישון על גדת הנחל ולחכות לבוקר שלמחרת על מנת לחצות בזרימה עדינה יותר.

אחרי החצייה המשכנו כ6 ק"מ נוספים במורד העמק עד שנגלה לעינינו כפר יפהפייה וירוק בצידו הימני של הנחל.

לא עברו יותר מכמה דקות עד שכמה מאנשי הכפר רצו לקראתו והזמינו אותנו לשבת בביתם,  לשתות תה ולאכול ארוחת תפוחי אדמה טעימה.

אנחנו נשארנו לישון בכפר הזה,  בגלל הקסם המיוחד שהיה בו.

טרק בקירגיזסטן

יום תשיעי ואחרון – טרק בטג'יקיסטן

בבוקר למחרת,  אחרי שיחה טובה, תה וארוחת בוקר  – יצאנו אל עבר הכפר ברדרה היפהייפה שיושב במרחק כשעה הליכה במורד העמק.

גם ברדרה, בדומה לכפר מזנצוק, מלאה בקסם.

אי ירוק בלב המדבר, עם שדות חיטה ועצי פרי, הכנסת אורחים כמו באגדות ומגרש כדורעף שהופך בשעות אחר הצהריים לנקודת העניין המרכזית בכפר.

לא עברו יותר מ3 דקות מרגע הכניסה שלנו לכפר,  ועד שמצאנו את עצמנו יושבים שוב באחד מבתי הכפר, כשלפנינו מונחים 3 ספלי תה, לחם ותבשיל תפוחי אדמה נוסף.

אנחנו נישבנו בקיסמו של הכפר, וגם בו נשארנו ללילה נוסף.

טרק בטג'יקיסטן

סיכום וטיפים – טרק בטג'יקיסטן

1. מספר דרכים לעשיית המסלול עד פאס ברדרה

ייחודו של המסלול הוא שאפשר ללכת אותו במספר דרכים וכיוצא מזה לשחק עם אורכו של הטרק.

הטרק מורכב משלושה חלקים  – הלופ, עמק מנס והפאס לעמק ברדרה.

אפשר לבחור ללכת את הלופ עם כיוון השעון או נגדו, להכנס לעמק מנס או לא (יום רביעי שלנו בסיפור דרך)  ועלייה לפאס וחצייה לעמק ברדרה והברטנג.

1. פאס ברדרה

הפאס מהווה מעבר פעיל של המקומיים. הם עוברים בו בתדירות גבוהה בלי ציוד מיוחד.

עם זאת, חשוב לציין שמדובר בחצייה של קרחון וצריך לקחת בחשבון את הסיכונים הכרוכים בכך.

מי שלא מרגיש בטוח, ישנה אפשרות לבקש באחד ממחנות הרועים שממוקמים לאורך הדרך אדם שיעבור איתכם את הפאס עם חמור שיעזור בסחיבת הציוד.

1. אוכל ולינה

לאורך כל ימי הטרק עד להגעה לברדרה, אין מקום להצטייד באוכל/כל דבר אחר.

חשוב לציין שעד שלב מאוחר בעמק הברטנג לא ניתן להשיג נייר טואלט בכלל!  תצטיידו מראש גם למקרה של קלקולי קיבה.

טרק בקירגיזסטן – יותם בן דוד

למידע על קירגיזסטן לחצו כאן!

לפרטים אודות טרק בדרום קירגיזסטן עם רוח פראית!

לפרטים אודות טיול בצפון קירגיזסטן בשילוב פסטיבל תרבות!

צור קשר

טרק בדרום קירגיזסטן

טיול משולב בקירגיזסטן

מידע על קירגיזסטן

דרום אפריקה למטייל - המלצות, חוויות, טיפים!
הפלגה לקפריסין
דרום אפריקה- חלק 1
טרק במונטנגרו
חופשה בזנזיבר
שביל ישראל מקטעים 1-5 - המלצות, טיפים, חוויות!
יומן מסע למונגוליה
יומן מסע לנפאל - רועי ניקלס
דרום אפריקה למטייל - המלצות, חוויות, טיפים   דרום אפריקה למטייל - המלצות, חוויות וטיפים   טיילנו 3 וחצי שבועות בדרום אפריקה ועוד 5 ימים במאוריציוס   נחיתה ודרך הפנורמה..
יומן מסע – הפלגה לקפריסין     הפלגה לקפריסין בדרך כלל מיועדת לצבירת ימי ים למשיטי יאכטות. לצד התנסות בהפלגות רצופות, תרגול, בחינת היכולת האישית להסתגל לתנאים שאפרט בהמשך יש..
יומן מסע דרום אפריקה חלק 1 – קייפטאון והסביבה   יומן מסע דרום אפריקה – לאחר התלבטויות רבות איפה נבלה את החודש של לפני הלימודים, נבחרה דרום אפריקה. הזמנו כרטיסים..
יומן מסע טרק במונטנגרו – רועי ניקלס   טרק במונטנגרו - בדיוק מה שאתם רוצים! הצטרפו לרוח פראית למסעות למונטנגרו!   טיול שהדרכתי עם חברת  רוח פראית במונטנגרו! מונטנגרו היא מדינה..
חופשה בזנזיבר - לילך שורר חופשה בזנזיבר - רוח פראית! טיסות סדירות וישירות מתבצעות דרך חברת ארקיע וישראייר. מומלץ בארקיע!! באוקטובר 2016 יצאנו אני ובן זוגי, לחופשה של שבוע באי..
שביל ישראל מקטעים 1-5 מקטע 1 - מבית ספר שדה אילת ועד חניון הר יהורם - 14 ק"מ מים במהלך ובסוף היום - חניון הר יהורם אוכל - מאילת להצטייד ל-2.5..
יומן מסע למונגוליה יומן מסע למונגוליה - חן שורר כותבת! רוח פראית! מונגוליה נהפכה בשנים האחרונות לאחד מיעדי הטיולים המעניינים במזרח. חן שורר כותבת לנו על המסע שעברה במדינה המיוחדת..
יומן מסע לנפאל - רועי ניקלס יומן מסע לנפאל - ברוח פראית   הנחיתה בקטמנדו יצאתי מהארץ ב14/3/2016 לנפאל לטיול של חצי שנה במזרח. הנחיתה בנפאל היתה קשוחה, הזויה ומוזרה..